Betyg på alla bidragen i semi ett, vilka tio går till final?

Så här ser uppslaget med recensionerna på årets första semi i eurovisionen ut. Vilka tio går vidare? Vad tycker jag om bidragen? Tryck på bilden och förstora.

Eurovision Song Contest 2017 – semifinal ett ikväll

Finland och Sverige går lätt till final

 

1. Sverige ***
Robin Bengtsson – I Can’t Go On
Herreys är de enda som haft startnummer ett från Sverige tidigare. Då vann de lite överraskande. Men det gör inte Robin med dressman-reklam-walk. Numret är snyggt, men känns lite för slipat och perfekt.  TILL FINAL


2. Georgien *
Tamara Gachechiladze - Keep the Faith
Förra gången denna sångerska skulle vara med i Eurovision blev landet stoppat efter att de försökte delta med en låt som hette We don´t wanna Put in. En anti-Putin-låt alltså. Nu är hon här med ett sömnigt försök till gapig 007-låt. Trist!


3. Australien ****
Isaiah - Don't Come Easy
Dami Im kom tvåa ifjol med samma låtskrivare som årets 17-åriga Isaiah försöker med. En ballad som är självklar på lugna favoriter men som saknar en egen identitet. Korsa Alexander Ryback med ett rådjur och ni har en gullfaktor som kammar poäng.

TILL FINAL


4. Albanien *
Lindita - World
Lindita lider, jag lider, ni tittare lider. Lidelsefullt gapande. Men den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket.


5. Belgien **
Blanche - City Lights
Bästa låten på skiva, men stackars 17-åriga Blanche ser vettskrämd ut och rösten svajar.  Jag får twinpeaks-känsla. Jag hade gett fem stjärnor om artisten fått till det. Det blir hur som helst en radiohit.


6. Montenegro **
Slavko Kalezić - Space
Mer självgod än Slavko är i uttrycket får man leta efter. Låten är som en dålig version av en B-sida på en Alcazar-singel. Slavko gör stort nummer av sin fläta, men kalkoner som detta hör till ESC och höjer stämningen för hela programmet.


7. Finland ****
Norma John - Blackbird
Lasse och Leena låter som Eurovision lät i slutet av 90-talet. Nocturne, Den Vilda och The Voice. Vackert, visst! Som en hymn från finska Lappland. Det är mörkt, mystiskt och lite trist, men skall man leta ljus i mörkret hittar man det i Leena. Årets klockrena röst! TILL FINAL


8. Azerbajdzjan ****
DiHaj - Skeletons
Det är femte gången Sandra Bjurman skriver en låt till Azererna. Och det har ju gått bra. Den svenska låtskrivaren vann 2011 med Running Scared. En svart häst. Åtminstone rent bildligt. En av dansarna får bära hästhuvudet i ett shownummer som kunde vara Loreens. TILL FINAL


9. Portugal *****
Salvador Sobral - Amar Pelos Dois
Portugal har som bäst varit sexa. I år kommer man att toppa det. Salvador är som salva för själen i den här tävlingen. Tänk er en gammal Disney-film eller Monica Zetterlunds En gång i Stockholm. Det är stämningsfullt, gammalmodigt, äkta och originellt. Me like! TILL FINAL


10. Grekland ***
Demy - This Is Love
Uptempo-schlager är välkommet efter sju ballader. Det som Helena Paparizous vinnarlåt 2005 (förra gången vi var i Ukraina). Men här saknar jag de grekiska tongångarna. En massprodukt att dansa i hissen till.  TILL FINAL


11. Polen ***
Kasia Moś – Flashlight
Ballad nr åtta och den tredje som kunde vara ett ledmotiv i en bond-film. Snyggt, välsjunget, sensuellt. Ni som gillar svulstiga ballader a la Lara Fabian och Celine Dion kommer att rösta Polen till final.  TILL FINAL


12. Moldavien *
SunStroke Project - Hey Mamma
Sunstroke Projekt körde samma koncept 2010 i Oslo. Ni minns saxofonen som blåste till en sommarhit med bidraget Run Away. Nu har Epic Sax Guy tagit fram saxen igen, men den här gången klipper de till en flopp istället för sommarhit.


13.  Island ***
Svala - Paper
På pappret är Paper ett upplägg som borde gå hem. Det är modernt producerat som en isländsk Robyn, radio-pop a la 2017. Men lite kyligt och inte lika hittigt som Robyn.

TILL FINAL


14. Tjeckien **
Martina Bárta - My Turn
Sängkammarballad för nattradion. Rökigt och mysigt, men jag börjar tro att jag fått minnesförlust. Hur lät den nu igen? Tjeckien checkar ut nu!


15. Cypern **
Hovig - Gravity
Thomas G:son har haft 13 låtar med i Eurovision Song Contest. Imponerande! I år tävlar han som låtskrivare för Cypern. En effektiv rockschlager, det är som en fadd cypriotisk Haloumi, men ingen Euphoria direkt.


16. Armenien ***
Artsvik - Fly With Me
Artsvik har snott en slinga ur Madonnas ”Frozen”. Ibland känns det som om Jon Henrik Fjällgren skall börja jojka då refrängen aldrig kommer. Scenshowen brukar rädda Armenien. De är rätt duktiga på det.  TILL FINAL


17. Slovenien *
Omar Naber - On My Way
Omar Naber deltog även förra gången ESC var i Ukraina. Då tog han sig inte till final. Då hade han en mycket bättre låt med ”Stop” än denna låt som han sparat i tio år för rätt tillfälle. Det här är mossa men killen kan sjunga och det ser bra ut. TILL FINAL


18. Lettland *
Triana Park – Line
Triana Park kom till tävlingen på sjätte försöket med en clubbig låt för dansgolvet. Kan verka kul i balladbassängen. Sångerskan låter som en oförlåtligt nasal Anastasia med uselt engelskt uttal.

Publicerad 09.05.2017 kl. 18:29

Finlands Blackbird har flugit upp bland favoriterna

Jag har koncentrerat mig på att skriva för tidningen och inte blogga så mycket i år. Men kommer givetvis att lägga upp mina tidningsartiklar här på bloggen.

Här är min artikel med Norma John!



Finlands Blackbird har flugit upp bland favoriterna

Finlands artister Leena Tirronen och pianisten Lasse Piiranen. Tillsammans kallar de sig Norma John och framför en låt som Lasse själv har skrivit.

Den heter Blackbird och handlar om smärtan man känner efter att kärleken tar slut och minnena som stannar kvar.

Lasse är pianist i Finlands version av Så skall det låta, han har i många år ackompanjerat Leena under hennes solokarriär och under tiden skrivit låtar. Då blev de också nära vänner.

Jag träffar duon under en liten fest som ambassadör Juha Virtanen inbjudit oss till. Vi samlas i en mysig liten pianobar tillsammans med inbjudna gäster. Baren Kupidon ligger alldeles nära det berömda Majdan-torget, som varit den centrala platsen både för den orangea revolutionen 2004 och nu senast år 2014, då man lyckades tvinga bort både president och regeringen från makten.

Jag frågade ambassadören om han är orolig för nya oroligheter under eurovisionen nu när landet igen ligger i fokus. Ryssland har ju dragit sig ur då tävlingen då deras artist fick inreseförbud. Rysslands rullstolsburna Julia Samoljova hade sjungit flera gånger på ockuperade Krimhalvön, som också är den ukrainska fjolårsvinnaren Jamalas hemort. Julias uppträdanden var enligt Ukrainsk lag en krigsförbrytelse och en givetvis en provokation. Enligt källor hade Ryssland aldrig tänkt åka till Kiev, de var det enda landet som inte hade bokat hotell åt sin stora delegation. Istället fick man Ukraina att se ut som en syndabock i sammanhanget, då man under årets eurovisionslogga har mottot ”celebrate diversity” (fira mångfald).

- Om ryssarna försöker provocera med flit genom en sådan hybrid, får du fråga dem om. Men det är tråkigt om man försöker politisera den här fina tävlingen Hotbilden ligger här hela tiden, det pågår konflikter bara 600 kilometer österut. Här i Kiev känner man inte av det. Just nu är också säkerhetsarrangemangen mycket höga, men det är klart att det lönar sig att var på sin vakt., säger ambassadören.

Lasse och Leena verkar stortrivas i den gröna staden Kiev. Eftersom de sjunger tidigt i den första semifinalen har de varit i Ukraina redan i tio dagar för att repetera. Schemat har varit tufft. Uppträdanden och intervjuerna avlöper varandra, men duon verkar ta det lugnt och njuter av all uppmärksamhet.

- Vi tycker om att träffa människor och mötas kring vår musik, säger Lasse.

Scenshowen liknar den man använde i finska Mellon, men den är givetvis mycket större. En sjuttio meter lång led-skärm förstärker numret. Det ser mycket mäktigt ut i tv-rutan och Leenas röst och proffsiga arbete med tv-kamerorna övertygar. Finland har stigit till åttonde plats på vadslagningslistorna. Under veckan har fansen röstat och utsett finska bidraget till ”dagens bästa repetition” i konkurrens med bland annat Sverige. Trots detta vågar duon inte ta ut något i förskott.

- Det är klart att det ger en indikation på att vi gjort saker rätt, säger Leena.

- Spekulationer lämnar vi till dem som slår vad, vi spelar, sjunger och försöker göra vårt yttersta så att vi själva blir nöjda med vår insats, säger Lasse.


Det märks tydligt att Finland varit en underdog som stigit under repetitionsveckan.  Norma John får ständigt krama och ta selfies med hundratals fans på plats. Risken att bli sjuk är uppenbar efter så många omfamningar.

- Man kan inte gå och vara rädd för sådant. Det är klart att fansen skall få vad de vill ha, jag kan bara hoppas att vi hålls friska, säger Leena och knackar i en träbänk.

Norma John har satsat på promotion under hela våren. De har åkt runt Europa och sjungit på Eurovisionsfester i London, Holland och Israel. Där har de också träffat många andra artister.

- Då vi redan umgåtts med en del av de andra artisterna redan en längre tid är det klart att sympatierna för deras bidrag ligger nära hjärtat, men om du vill veta vilka melodier vi gillar så är det nog Portugal, Spanien, Bulgarien, Island och Polen, säger Leena.

- Vi har redan pratat om att skriva låtar tillsammans med Polens sångerska Kasia Moś redan i sommar. Vi får se vad det blir. Jag får också tårkanalerna fyllda då jag ser och hör Portugal sjunga, men det finns så många bra låtar i år, säger Lasse.

Ikväll står de på scenen med startnummer sju. Då får vi se om Blackbird sjunger sig till final.

Text och foto: David Lindström

 

Publicerad 09.05.2017 kl. 18:13

Nu åker jag till Eurovision i Ukraina. Stor inför-artikel med mig i Nyan idag.

Nu åker jag till Kiev och bevakar Eurovision Song Contest i Kiev, Ukraina. Jag var också där då det begav sig 2005. Då skrev jag både för Hufvudstadsbladet och Nya Åland. Den oranga revolutionen hade just ägt rum och Ukraina spirade av framtidstro och hopp om en bättre framtid tillsammans med övriga Europa. Idag är det ett land i krig. Det kommer att bli intressant att åka dit och se om man märker av någon förändring i Kiev. Jag skriver mer om detta senare, det är redan rätt sent. Men ni som inte har Nya Åland kan här se hur tidningen laddar inför ännu ett Eurovision-år med tidningen. De valde att presentera mannen bakom schlagerartiklarna. Intervjun gjordes då jag var på min stuga för någon vecka sedan.

Publicerad 04.05.2017 kl. 23:41

Därför vann folkets trea, Robin

Sex veckor med Melodifestivalen är förbi. Vecka ut och vecka in har vi byggt upp förväntningar. I lördags skulle det svenska folket få säga sitt. Nu var ögonblicket inne då man skulle få avgöra vilken låt som skulle få åka till Kiev och representera Sverige i Eurovisionen.
Fast riktigt så var det inte. Trots röstningsrekord betydde inte folkets röster någonting. TV-tittarnas trea, Robin Bengtsson vann tack vare de internationella jurygrupperna. Han vann med den lägsta slutpoängen någonsin med nuvarande röstningssystem. I fredagens Nyan hade jag honom också som just trea. Jag tippade Wictoria som etta och Nano som tvåa. TV-tittarna ville ha dem som tvåa respektive etta. Det var första gången folkets trea vann sångfågeln.

Jag vill trots detta inte skippa varken de internationella jurygrupperna eller hjärt-appen. Men sättet hur man fördelar poängen måste ses över. Nu fick jurygrupperna oerhört stor makt. I ett jämntjockt fält med bra låtar fördelade sig folkets hjärtröster till ett allt för jämnt resultat för att kunna påverka rättvist.

Mellan vinnaren Robin och Owe Törnqvist på sista plats skiljde det sig enbart 18 poäng om man ser hur folket röstade. Åtta bidrag fick en poängfördelning mellan 30 och 37 poäng. Med hjärtappen kunde du rösta på alla bidrag hur många gånger som helst. Juryn fördelade sina poäng traditionsenligt mellan 12 och 1. Det gjorde att folket tappade inflytande över utgången. Så fel!

Förslag: Fortsätt med hjärtappen, men fördela om poängen till samma poängsystem som jurygrupperna, t.ex genom att dela in landet i tio regioner. Behåll internationella jurygrupperna på tio länder. Då blir det rättvist samtidigt som vi får ett hum om hur man kan tänkas tycka i Europa. För faktum är att det gått bättre för Sverige sedan man inför de internationella jurygrupper och det gör ju programmet roligare.

Varför gillade inte juryn Wictoria? Min känsla är att låten kändes för amerikansk. Country-vibbar är pop i Sverige, men inte i Europa. Jurygrupper na består av inbitna schlagerfans som gillar melodiska oförargliga dängor som Dressman-Robins I Can´t go On. Nano hade vunnit klart med ett rättvisare poängsystem. Att omvandla folkets röster från procent till poäng var misslyckat.

När det gäller Sveriges chanser i Kiev så tror jag ändå att juryn var inne på rätt spår. Robin kommer att klara sig bra. Motståndet i årets Eurovision är ett balladbad utan like. Nano fick sitt genombrott, men det var synd om Wictoria.

Hur var programmet då? Jag vill, som så många andra, bara konstatera att årets Melodifestival var det sämsta någonsin. Låtarna var det absolut inget fel på. Det var det urkassa innehållet.  Vem hade kommit på det totalt poänglösa numret om att ”Min mamma jobbar inte här”. Humornivå noll! Edvard af Sillén, kom tillbaka som manusförfattare!

Vi ses i maj. Då är jag i Ukraina och analyserar 43 bidrag. Jag har inte sagt det än, men jag blir inte förvånad om Italien vinner.

David Lindström

Poäng 
Läget efter de internationella jurygrupperna avlagt sina röster

+ tittarnas röster och slutpoängen

Publicerad 12.03.2017 kl. 22:25

Davids betyg på Mellofinalen, vem vinner?

 


LÄS OCKSÅ: Loreen skulle ha vunnit Eurovisionen igen

LÄS OCKSÅ: "Davids dom - sämsta programmet på 15 år"
LÄS OCKSÅ: Så tippar David - placeringarna från 1-10

LÄS OCKSÅ: Betyg och recensioner av alla 12 finallåtarna i Mellofinalen 2017


Här är recensionerna och betygen på låtarna i Melodifestivalfinalen på lördag. De publiceras i fredagen 10.3 tidningen. Men för er som inte kan köpa tidningen ger jag allt i bloggen. Varsågoda!
 

Victory för Wictoria – Nano blir andra

 

Imorgon lördag är det äntligen Melodifestivalfinal. Då avgörs vilket bidrag som får åka hela vägen till Kiev i Ukraina i maj.  Det blir en jämtjock finalkväll i år. Och bäst av alla är inte ens med, anser Nyans schlagerexpert David Lindström.

Programmet sänds i SVT1 imorgon 12 mars klockan 21.00–23.00 + eftersnack. Programmet sänds även på YLE FEM:  I Finland kan vi inte rösta.

Artisterna i finalen:

1.    Ace Wilder – Wild Child ★★★
Låtskrivare: Peter Boström, Thomas G:son, Ace Wilder

Ace tappar en stjärna för varje gång hon är med. Busy Doing Nothing var ★★★★★.
Ifjol tävlade hon med Don't Worry och fick även då full pott. Idag skulle bidraget få ★★★★. Det som kändes fräscht och kaxigt med Ace känns nu mer beräknande. The wild child är ingen vild unge längre. 

2. Boris René – Her Kiss ★★
Låtskrivare: Tim Larsson, Tobias Lundgren

Även Boris var med ifjol. Då med skönt studsande r´n´b-gung som var grymt charmigt. Nu har fotbollshunken lagt bollen åt sidan och satsar med en mix av Pointer Sisters diskodänga ”I'm so excite”d och Prince ”Kiss”. Glatt men intet nytt under solen. Ett steg tillbaka tyvärr.

3. Lisa Ajax – I Don’t Give A
Låtskrivare: Ola Svensson, Linnea Deb, Joy Deb, Anton Hård af Segerstad

Skulle Lisa vinna kan hon behöva mycket Ajax för att tvätta bort ordet Fuck som hon upprepar hela 18 gånger. Det går inte att sjunga i Kiev. ”Jag bryr mig inte vad andra säger”, sjunger hon. Och jag bryr mig inte om tvättmedelskopian på Zara Larsson floppar rejält.

4. Robin Bengtsson – I Can’t Go On ★★★
Låtskrivare: David Kreuger, Hamed ”K-One” Pirouzpanah, Robin Stjernberg

Robin ser lika elakt slipad ut som de bortskämda killarna i filmen Ondskan. Men det är inget fel på låten och numret är både originellt och stiligt. Femma ifjol med "Constellation Prize". TREA

5. Jon Henrik Fjällgren feat. Aninia – En värld full av strider (Eatneme gusnie jeenhdåaroeh) ★★★
Låtskrivare: Jon Henrik Fjällgren, Sara Biglert, Christian Schneider, Andreas Hedlund

Fjällräven Jon Henrik Fjällgren får alla renar i Lappland att tappa hornen av lycka. Hans mamma Ulla har sytt kläderna till showen. Bara en sån sak. Respekt! Renhåren reser sig, det är klart man blir berörd av det här.  Men Sagan om Ringen-Aninia tillför inte så mycket tyvärr. FYRA

6. Anton Hagman – Kiss You Goodbye
★★
Låtskrivare: Christian Fast, Tim Schou, Henrik Nordenback

Den välkammade YouTubaren Anton slog ut Loreen med lite pojkcharm och en Spotify-bagatell som blir rätt tjatig efter två minuter. Puss på dig och farväl till Kiss You goodbye.

7. Mariette – A Million Years  ★★
Låtskrivare: Thomas G:son, Johanna Jansson, Peter Boström, Mariette Hansson, Jenny Hansson

Mariette är mångas favorit. Jag fattar inte vad som är så speciellt. Känner mig som en av de fyra dansarna som är upphängda i gummiband för att orka studsa igenom det här strömlinjeformade numret. Hon var sååå mycket bättre för två år sedan.

8. FO&O – Gotta Thing About You
Låtskrivare: Robert John ”Mutt” Lange, Tony Nilsson

Slätstruken pojkbandspop som känns lika nyskapande som en skiva franskbröd med lördagskorv. Vad låten gör i final är bara mysko. Ibland räcker det tydligen att vara söt och sjunga skapligt.

9. Nano – Hold On ★★★★★
Låtskrivare: Nano Omar, Gino Yonan, Ayak, Carl Rydén, Christoffer Belaieff, Rikard de Bruin, David Francis Jackson, Johan Röhr

Äntligen har vi kommit fram till 2017. Här möter vi Hozier-vibbar med sköna drum'n'bass-rytmer.  Artisten har ett sympatiskt och ärligt uttryck. Äkta är bara förnamnet. Hoppas på vinst men tror på en andraplats. TVÅA

10. Wiktoria – As I Lay Me Down ★★★★★
Låtskrivare: Justin Forrest, Jonas Wallin, Lauren Dyson

Här vi Sveriges popcountrydrottning nummer ett. Det här är den enda artisten som varit med förut som uppgraderar sig själv till första klass. Grym låt, fantastisk röst med höga Mariah Carrey-pip och så mycket glädje. I like! VINNER

11. Benjamin Ingrosso – Good Lovin' ★★★
Låtskrivare: Benjamin Ingrosso, Louis Schoorl, Matt Parad

Helt rätt i tiden med retrodisco och lite Justin Bieber/Timberlake. Det finns en hel del på Spotify med liknande sound. Mamma Pernilla Wahlgren slog igenom med Picadilly Cirkus 1985.  Det är sonens tur 32 år senare att också komma fyra eller femma.

12. Owe Thörnqvist – Boogieman Blues  ★★★
Låtskrivare: Owe Thörnqvist

En man som heter Owe skräller och tar sig till final med en kopia på sig själv. Nån som minns "Varm korv boogie". Nu blir det mer Röcka-rök-rock. Kul med en still going strong-senior som är född 1929. Och så har han ju skrivit "När min vän" för Monica Zetterlund som kom tvåa 1962. RESPEKT!

Publicerad 09.03.2017 kl. 23:29

Loreen skulle ha vunnit ESC igen!

 


LÄS OCKSÅ: "Davids dom - sämsta programmet på 15 år"
LÄS OCKSÅ: Så tippar David - placeringarna från 1-10

LÄS OCKSÅ: Betyg och recensioner av alla 12 finallåtarna i Mellofinalen 2017



xx.  Loreen – Statements
★★★★★★

Låtskrivare: Anton Hård af Segerstad, Joy Deb, Linnea Deb, Loreen

Ok, hon tävlar inte. Men i don´t give a fu*c! Loreen borde vara i final. ESC-vinnaren levererade ett nummer med tyngd. Stentung basgång, blytung attityd, numret och låten vägde så tungt att den sjönk. För mycket för mellanmjölkens mellofolk. Men klart årets bästa låt som hade vunnit Eurovision i Kiev, det är jag övertygad om. BORDE VUNNIT

Publicerad 09.03.2017 kl. 23:20

Nu vänder vi blad och går vidare, SvT!

 


LÄS OCKSÅ: Loreen skulle ha vunnit Eurovisionen igen

LÄS OCKSÅ: Betyg och recensioner av alla 12 finallåtarna i Mellofinalen 2017



Det kanske låter surmulet och tröttsamt. Kom igen David, folket har sagt sitt. De gillade inte Loreen. ”Det var för svårt och konstigt”, sa många på sociala medier.


Men jag måste ändå hävda att Loreen borde varit i final. De som inte gillade henne röstade helt enkelt bort sångerskan istället för att rösta in Anton. Det är klart som korvspad. Titta bara på siffrorna. På SvT:s hemsida har man fått rösta vilken låt som var bäst av alla 28 under de sex veckor vi fått följa Mellon. Loreens ”Statements” vann överlägset med 37%. Tvåa kom Jon Henrik Fjällgren med 12% och på tredje plats kom min förhandsfavorit till slutsegern, Wictoria med 9%. Tätt följd av Nano med 8%. De andra 25 hamnade under 5%.

Loreen tävlade mot Anton i andra chansen-duellen. 2% tycker hans låt är bäst. Att sånt!?

Kanske var det avsaknaden av värme och glädje som sänkte Loreen . Paketeringen var fel, men budskapet var rätt och låten var 2018. Värme fick vi med Owes varma korvar och glädje får vi i Wictorias lyckopiller.  Äktheten och det unika som var framgångsreceptet i Frans låt ”I´m Sorry” och i Måns vinnarlåt ”Heroes”, finner vi nu i Nanos ”Hold On”, varför jag höjer ett varningens finger för debutanten. Tur att Nanos ungar övertalade honom att ställa upp. Nano har den enda låten som känns riktigt unik i finalen.

Men tack vare jurygrupperna och svenska folkets sug efter något glatt, tror jag ändå att det är Wictoria som drar det längsta strået. Allt annat känns för polerat, ytligt och beräknande. För korvgubben Owe får vi nog ändå räkna bort.

Intressant också att hela sju artister av de tolv varit med i finalen de senaste åren. Endast fyra är debutanter.

Programmet då? Det är den sämsta produktionen sedan man startade med deltävlingar för 15 år sedan. Det har varit rent ut sagt tråkigt att följa. Programledarna har fått sämsta tänkbara manus. Hasse borde aldrig visat sig i rutan. David Lindgren och Clara Henry får godkänt betyg, men inte mer. Om tävlingen skall hålla för sex veckors uppmärksamhet måste SvT tänka om. Variationen på musik måste också bli bredare. Vi orkar inte med 28 Spotify-hits som försöker kopiera de senaste trenderna. Det är dags att vända blad och gå vidare, som Kungen sa. Varför inte lite visor, jazz… sök det äkta. Titta bara på vad Portugal skickar i år. Eller Vitryssland. Men det återkommer jag till i maj då jag åker till Kiev.

David tippar finalen:

1. Wictoria
2. Nano
3. Robin Bengtsson
4. Jon Henrik Fjällgren och Aninia
5. Benjamin Ingrosso
6. Mariette
7. Ace Wilder
8. Boris René
9. Anton Hagman
10. Fo&O
11. Lisa Ajax
12. Owe Törnqvist

 

 

 

Publicerad 09.03.2017 kl. 23:10

Schlagerdivornas kamp

Publicerad 03.02.2017 kl. 18:11

Balladen Blackbird tog hem segern i Finland

 

Så här ser Nya Åland ut idag 30.1.2017

Teknikstrul fällde favoriten EMMA

I lördags valde Finland sitt bidrag till Eurovision Song Contest 2017.  Resultatet överraskade de flesta. Duon Leena Tirronen och Lasse Piirainen som tillsammans kallar sig för Norma John tog hem vinsten före alla förhandsfavoriter.  När det väl gällde stack den kolsvarta balladen Blackbird ut och vann i både tv-publikens och den internationella juryns poängtabell.

- Vi är helt överrumplade, det här hade vi verkligen inte räknat med, Sade Lasse.

- Jag tror att musiken vann. Vi försökte inga trix utan ville bara helt ärligt och rakt framföra vår musik, rent och avskalat. Jag tror att vi vann på det, inflikar Leena.

I år hade YLE lyssnat på kritikstormen från ifjol och kopierat Melodifestivalens röstningssystem rakt av.

Då sändningen var över verkade de flesta glada över det finska valet, rörande överens om att det lönar sig att skicka något äkta.

- Jag är så supernöjd. Leena sjöng skiten ur resten av startfältet, sa den finlandssvenska tv-kommentatorn Johan Lindroos.

Melodifestivalprofilen Edward af Sillén var på plats i Helsingfors för att dela ut poäng från den svenska jurygruppen. Han var inte lika entusiastisk.

- Blackbird är väl vacker, men rätt tråkig. Jag hade nog gärna sett Lauri Yrjölä eller Günther i topp.

Sillén som ju bland annat skrev manus för Måns och Petra till Sveriges Eurovision Song Contest har lång erfarenhet av att producera underhållning. Han öser beröm över Krista Siegfrids.

- Krista imponerar verkligen som programledare. Hon kan ju allt, säger Sillén.

Efter tävlingen åkte alla artister, arrangörer och pressfolk till gay-klubben DTM, där den officiella efterfesten hölls.

Den stora förhandsfavoriten, finlandssvenska Emma försökte hålla humöret uppe. Hon hade stora problem med sitt nummer och var rätt förkrossad.

- Min hörsnäcka slutade fungera så jag kunde inte höra min egen röst. Ljudet från den hejande publiken tog över. Det var fullständigt kaos i mitt huvud, säger Emma uppgivet.

Hon hade nog vågat hoppas på seger då hon innan tävlingen ledde överlägset bland de som röstat på nätet.

Krista Siegfrids var mycket glad över sin insats som programledare. Nästa steg blir att ett nytt försök att knipa en finalplats i den svenska Mellon.

- Det är tufft, men jag tror stenhårt på min låt. Den är helt annorlunda än fjolårets schlager Faller. Nu har jag ett mer clubbigt sound, säger hon.

En ny skiva med låtar på svenska skall komma ut i Sverige nu då hon äntligen fått signa ett eftertraktat skivkontrakt och så kommer hon även ut med material på engelska i Finland. Så vi lär få höra mycket från Krista Siegfrids inom kort.

Krista festade vilt på DTM. Hon ägde dansgolvet.

- Jag älskar eurovisionen, jag vill inte att den här festen skall ta slut, säger sångerskan.

Text och Foto för Nya Åland: David Lindström


Davids kommentar

Vinnaren är vacker men tråkig

"Jag hade inte räknat med Norma John och Blackbird. Personligen tyckte jag den var ett sömnpiller även om jag förstår att många föll för den melankoliska sången.

Den har vissa likeheter med de två senaste balladerna från Norge, A Monster Like me och Silent Storm, men har inte alls samma magi. Faktiskt en liknelse som även QX-Ronny sade på efterfesten.

Att både juryn och publiken tyckte lika ger mig ändå lite förhoppningar inför semifinalen i Kiev i maj. Bland pressfolket i Esbo Metro Arena fanns det en hel del inbitna fans från Europa. De flesta jag talade med verkade tycka om vårt vinnarbidrag. Jag får väl krypa till korset och medge att låten har chanser. På fredag får du läsa allt om Mello-starten och finalfältet från Sverige. Få se om jag åker till Kiev igen. Jag var ju där för Nyans räkning även förra gången det begav sig – år 2005. Då men Geir Rönning, som också han tävlade med svart melankoli."

BETYGEN JAG GAV PÅ LÅTARNA INNAN JAG SETT TÄVLINGEN

Publicerad 30.01.2017 kl. 00:15

UMK 2017 - som att välja mellan mellanmjölk och vassla

MINA BETYG PÅ LÅTARNA (klicka)

Årets UMK-låtar håller inte alls samma klass som ifjol. INTE ALLS! Visst, här finns flera låtar som jag ger rätt höga betyg. (titta under detta inlägg) I år är det bra röster, välproducerat, polerat, men mycket slätstruket, fegt och lite lamt. Det mesta av det bästa blir inte bättre än mellanmjölk. Och så finns bottennappen som inte ens är roliga.

I år har jag ingen låt som jag lyssnar om och om igen. ingen låt som jag bara ÄLSKAR. Här är heller inte det originella i positiv bemärkelse. ifjol fanns låtar som Clemsos Thief, som håller än, men som inte ens kom till final! Här finns inte heller en härlig schlager som Einis Drama, en låt som jag fortfarande blir lika glad varje gång jag hör den. Jag tyckte ifjol att älskade Saara Aalto hade för mycket ingredienser i No Fear, men i år hade den sopat undan allt som kommit i vägen. Här finns heller inte någn ballad som liknar fantastiska Mikael Saaris On it Goes. Den ger mig rysningar än. Och så hade vi Rafaela Trudas glada Ariana-pastish Rise Up. Inget kommer i närheten av den. Jag till och med gillade Güsani Brothers Poom Poom mer än det mesta i år och inte heller den kom till final ifjol. I år är det ingen semifinal. Alla tio låtar är i direkt final i Esbo Arena. Vi kommer att skicka en helt okej låt med chanser på final, men ingen låt som kommer att lämna något efter sig. Ingen låt som har potentiell chans att bli en hit.

Emmi är mitt förstahandsval. Den växer. Hon är bra även om jag kan tycka att att ethno-kombin är rätt använt i de här sammanhangen. Med rätt utstrålning kan Emmi och hennes Circle Of Light gå hur långt som helst. Och det är kul för oss finlandssvenskar om vi väljer en av oss igen. Alltid retar det någon. Patriot får man vara. Rakas, we are fine with you, Emmi!

Det lönar sig ändå att titta och rösta. Det blir grym show av YLE. De har satsat. Vi får se den gulliga flickdrömsduon Marcus & Martinus, en av mina favoriter Jenni Vartiainen och så härliga Krista Siegfrids som programledare, bara det! Titta på lördag, jag är på plats och rapporterar för Nya åland. Svenska kommentatorer är Eva Frantz och Johan Lindroos. Du kan koppla på det svenskspråkiga ljudet via televisionens ljudval.

På nätet har man redan fått rösta ett tag. Och idag avslöjade man förhandsresultatet. Lite förvånande att man gör så, men så här såg det ut, min favorit leder överlägset.

• MINA BETYG PÅ LÅTARNA (klicka)

Publicerad 26.01.2017 kl. 22:52

Finland väljer bidrag i ett jämntjockt startfält


1. EMMA: “Circle of Light”
★★★★
Det har gjorts mycket jämförelser med Danmarks vinnarlåt Teardrops och Emelie de Forrest. Och visst, tankarna går åt det hållet. Att blanda pop och ethno i en midtempo produktion med eld som element. Men melodin är inte alls lik Danmarks vinnarlåt även om vår EMMA är ganska lik danska Emelie.

Hur som helst är den här produktionen mycket modernare än Teardrops. jag lyssnar mycket hellre på Circle of Light. Finland är galet om vi inte skickar den här till Ukraina. Det är inget nytt under solen, ingen stor överraskning, men bra nog för att gå till final och där klara sig rätt bra tror jag.


ALVA: “Arrows”

★★★

Radiovänlig och söt liten poppärla. Alva har en kristallklar klingande röst som passar teen-pop av den här kalibern. Men melodin är lite för upprepande för att det skall bli intressant. Här saknas det "fula" överraskande inslaget. En helt ok låt som går in i örat som vilket radioskval som helst men som inte går till historien som en låt vi minns. Synd, för låten hade kunnat bli nåt om man funderat lite till. Alva är en solklar stjärna.


GÜNTHER & D’SANZ: “Love Yourself”

★★★

Tankarna går till Army of Lovers från Sverige. Även Günter är från vårt västra grannland och han är redan en halvkänd popikon med hits som “Ding Dong Song” and “Touch Me“.

Nu är det igen fråga om en riktig popsmocka, men med en gräslig text som helt sonika uppmanar dig att masturbera. Det går inte att tolka ordlekarna på annat sätt. Inte ett recept som går hem i Kiev. "Disgusting" är kommentarerna under videon från internationella fans.  Och europop är väl ganska ute eller är det coolt igen?


ANNI SAIKKU: “Reach Out For The Sun”

★★★

Det börjar så lovande. Uppbyggnaden är inbjudande. Och likt Emma och Alva så har även Anni en solklar röst. Men sedan när refrängen kommer faller hela låten. Den har några oohooo oohoo som Laleh använder, men det blir tyvärr för slätstruket. Man försöker nå solen, men når inte långt.


KNUCKLEBONE OSCAR & THE SHANGRI-LA RUBIES: “Caveman”
★★
Jag tycker det här är rätt underhållande. Influenserna kommer från alla håll och hamnar till slut i en sopkorg. Jag hör lite david Bowie i inledningen och lite Alcazar, En soppa som alla älsar att hata, men den har nåt.


NORMA JOHN: “Blackbird”
★★
Som om låten kom från Norge. A Monster Like me och Silent Storm möter vinnarlåten i Oslo 1996, The Voice. Vackert, melankoliskt men en aning för vackert och tillrättalagt. Det lyfter aldig och den rätta magin innfinner sig inte heller. Det blir bara trist. och jag som älskade de norska föregångarna.


LAURI YRJÖLÄ: “Helppo elämä”
★★
Startfältets enda låt på minska låter åtminstone som 2017. Häftigt arrangemang med lite Coldplay och mycket influerat av Justs Heartbeat.
Jag gillar det här och det skulle inte alls göra något om Lauri sjöng på finska i Kiev.


CLUB LA PERSÉ: “My Little World”

My little world is going nowhere, sjunger de och där har de rätt. Perse betyder röv och det här är från röven. Det spelar inte ingen roll hur mycket man försöker göra dragshow med alla ingredienser som finns från bögvärlden om man inte kan sjunga alls. Divine, vakna till liv igen. Men likt väl kommer jag att ha kul till detta på DTM då jag fått i mig några promille.


ZÜHLKE: “Perfect Villain”

Det här är mitt val om inte EMMA vinner. Jag älskar artisten, rösten är Anastasia och en quirky text som inte betyder nåt, men som man lägger på minnet.
"What would the X-Men do
If they came to the rescue
Would they lose their powers too
If their kryptonite was you"

Härlig eurovsions-nonsens-text.



MY FIRST BAND: “Paradise”

Så var det igen en Coldplay-låt i dessa sammanhang. Inte alls dåligt. Den kan mycket väl vinna UMK. Men igen en text som får mig att lyfta på ögonbrynen och humma förundrande:

I wanna see you satisfied
so lemme kiss your paradise, paradise
I, I’mma leave you paralyzed
when i kiss your paradise

Inte för att jag att jag är pryd men, nån måtta får det väl vara.

 

Publicerad 26.01.2017 kl. 20:37

- Jag önskar att 1944 aldrig hade behövt skrivas

Min artikel i måndagen 16.5 Nya ÅlandUkrainska sångerskan Jamala sång om sovjetiska diktator Josef Stalins 1944 utvisning av Krim tatarerna föll tv-tittarna i smaken i årets Eurovision Song Contest.

Den 32 -årig operasångaren fick högsta poäng av 534 poäng för sin låt " 1944 .

Efter protester från ryska politiker var EBU tvingade att granska sångtexten för eventuell diskning då den ansågs vara för politisk.. Men ”2944” godkändes.. Jamala har tidigare förnekat att låten har ett politiskt budskap och velat beskriva den som en minnessång över en familjetragedi. Låten handlar om din gammelmor.

Vad skulle du vilja säga till din gammelmor?

– Jag vet inte, det är så svårt att förklara vad jag känner. Jag önskar att den här låten inte hade behövt existera, säger sångerskan till den samlade pressen.

Australiens Dami Im blev tvåa med 511 poäng , följt av Ryssland Sergey Lazarev på tredje plats med 491 .Australiens Dami Im snuvades på vinsten då tittarrösterna presenterades. Dami, som intervjuades i Nyan i torsdags, var inte besviken över andra platsen.

- Det var som att få högsta vinsten på en skraplott varje gång det trillade in en tolva. Jag hade inte räknat med det alls, säger sångerskan till australienska teve-bolaget SBS.

 Hon tyckte själv att det nya sättet att presentera resultatet var bra. Först delades ju jurygruppernas resultat ut. Då låg Dami Im ännu i en solklar ledning.  Tv-tittarnas hade australiensiskan på en fjärde plats. Det räckte till ett silver för sångerskan.

- Det var bra och spännande, nu såg alla ut att ha en chans. Jag är så oerhört stolt att som immigrant ha fått representera Australien och gjort dem stolta.

Ryssland fick för andra året i rad en andraplats. Sergeys avancerade nummer vann publikomröstningen, men ratades av jurygrupperna. Det kan nämnas att den ryske sångaren Sergey själv har sagt att Krim hör till Ukraina. Duellen mellan länderna var därför ännu mer spännande.

Efter att tevekamerorna slocknat försökte EBU-chefen Jon Ola Sand lugna ner den oro som infann sig  i presscentret över att Ukraina skall ordna tävlingen.

– Vi måste givetvis prata om det. Ukraina var mycket bra värdar för ESC 2005. Jag var där då som chef för Norges delegation., men det är klart att alla fans och journalister måste kunna åka till Ukraina i säkerhet, och jag är övertygad om att de kommer att välkomna oss och se till att vi kan känna oss trygga.

– Jag är övertygad om att vi får ett fantastiskt Eurovision i underbara Kiev nästa år.

Det slutliga budskapet i presskonferensen var : Välkommen till Ukraina
Publicerad 17.05.2016 kl. 08:36

Visst är Ukrainas låt vacker, men hade föredragit Australien

Photographer: Andres Putting (EBU)

Det blev inte som jag tippade. Australiens Dami Im med ”Sound of Silence” låg i topp efter av jurygrupperna hade redovisat sina röster men det räckte inte hela vägen. Hon slutade tvåa.

Istället fick vi en vinnare som många hade med i toppstriden, men som få trodde kunde vinna hela tävlingen. Jamalas känsliga sång grep tag också hos mig , men jag tror att många telefonröster också hade rent politiskt syfte. Man ville knäppa Ryssland på näsan. Och det gjorde Ukraina med besked då Ryssland igen snuvades på segern av jurygrupperna.  Själv hade jag tippat en femteplats för Ukraina.

Sveriges femteplats var toppenresultat för ett värdland, men de ögonblick då man såg Justin Timberlake gå fram och hylla Frans, var den verkliga vinstlotten för honom.

Programmet och arrangemangen var kanske tidernas bästa någonsin. Programledarna Måns Zelmerlöw och Petra Mede var exemplariska. Justin Timberlakes medverkan höjde ESC till en ny nivå. Det nya röstningspresentationen blev succé. Det höll alla i spänning ända till slut. Sverige kan det här, det är det ingen tvekan om. Men sent på natten till söndagen var det en ganska tryckt stämning bland press och fans i tunnelbanan på väg till efterfesten. Ukraina var ingen favorit hos dem.

Redan det faktum att Jamala fick framföra sitt politiska budskap i tävlingen hade kanske räckt. Nu när Ukraina även skall arrangera tävlingen, finns risken att det utnyttjas och börjar osa propaganda.

Det är också roligare om vinnarlåten blir en stor hit som spelas på radio. Den här tävlingen har alltid varit politisk även om EBU vill att det enbart skall vara en förenande musiktävling. I blåste det upp till flagg-strid mellan Azerbajdzjan och Armenien. Och Ryssland lär inte vara särskilt nöjda efter den här förnedringen. Jag känner visst sympati för Ukraina., men efter min intervju med Dami Im och träffen med hennes ljuvliga föräldrar hade jag unnat Australien en seger trots att de inte tillhör Europa.

Förra gången jag var i Kiew hade jag kul, då skrev jag även för Hufvudstadsbladet. Vi får se om jag åker nästa år.

Publicerad 15.05.2016 kl. 13:09

Resultatet i ESC 2016

 

   1.  Ukraina (Jamala – ”1944”): 532

   2.  Australien (Dami Im – ”Sound of Silence”): 511

   3.  Ryssland (Sergej Lazarev – ”You Are The Only One”): 491

   4.  Bulgarien (Poli Genova – ”If Love Was A Crime”): 307

   5.  Sverige (Frans – ”If I Were Sorry”): 261

   6. Frankrike (Amir – ”J’ai cherché”): 257

   7.  Armenien (Iveta Mukuchyan – ”LoveWave”): 249

   8.  Polen (Michał Szpak – ”Color Of Your Life”): 229

   9. Litauen (Donny Montell – ”I've Been Waiting for This Night”): 200

   10. Belgien (Laura Tesoro – ”What's The Pressure”): 181

   11. Nederländerna (Douwe Bob – ”Slow Down”): 153

   12,  Malta (Ira Losco – ”Walk On Water”): 153

   13, Österrike (ZOË – ”Loin d'ici”): 151

   14, Israel (Hovi Star – ”Made of Stars”): 135

   15. Lettland (Justs – ”Heartbeat”): 132

   16. Italien (Francesca Michielin – ”No Degree of Separation”): 124

   17. Azerbajdzjan (Samra – ”Miracle”): 117

   18. Serbien (Sanja Vučić ZAA – ”Goodbye (Shelter)”): 115

   19. Ungern (Freddie – ”Pioneer”): 108

   20. Georgien (Nika Kocharov & Young Georgian Lolitas – ”Midnight Gold”): 104

   21. Cypern (Minus One – ”Alter Ego"): 96

   22. Spanien (Barei – ”Say Yay!”): 77

   23. Kroatien (Nina Kraljić – ”Lighthouse”): 73

   24. Storbritannien (Joe and Jake – ”You're Not Alone”): 62

   25. Tjeckien (Gabriela Gunčíková – ”I Stand”): 41

   26. Tyskland (Jamie-Lee Kriewitz – ”Ghost”): 11

Finland slutade på en femtondeplats i semi ett med 51 poäng, det räckte inte till final. Armenien gav Finland 8 poäng, vilket var det högsta för finska Sandhja. Sverige gav Finland fyra poäng.

Publicerad 15.05.2016 kl. 12:56

Davids spåkula - tippar utgången för alla 26 bidrag. NU: Jämför med resultatet!

Det är sannerligen ingen lätt uppgift, men jag kan inte låta bli att utmana mig själv. Jag tror att det kan gå så här

1. Australien - resultat tvåa, vann juryomröstningen.
- bredaste stödet. Jyryfavorit. Asiaterna i Europa kommer att tokrösta. Stark låt, stark pipa och Dami är en stjärna det lyser om!

2. Ryssland- resultat trea  - oerhört snygg och avanserad show. Snygg och sympatiske Sergey vinner många hjärtan trots att Ryssland är mycket kontroversiellt rent politiskt. Låten lite gammaldags.

3. Österrike - resultat 13:e fel där! - årets skräll. Får barnen att rösta. Gulligt bidrag. Enda som sjunger på franska. Melodi som alla kan nynna till.

4. Frankrike- resultat sexa, nära.  - kunde vinna men bidraget får inget lyft i tv- produktionen.

5. Ukraina - resultat VINNARE - gripande, får sympatiröster, stark sångerska.

6. Italien resultat 16:e
- trea ifjol, men då publikens vavorit. Mycket stark låt och mycket bra artist. Vackert!

7. Armenien - tippade helt rätt!
-
sist ut i tävlingen. Sticker ut. Stark artist med bra låt.

8. Sverige - kommer att få mycket tittarröster, men juryn vill inte att Sverige vinner igen.

9. Lettland resultat 15:e
- bra startnummer och året riktigt stora radiohit.

10. Belgien - tippade helt rätt!
- Pigg och glad tjej som vinner på charm.

11. Spanien resultat 22
- kunde kanske komma ännu högre. Spaniens bidrag tar lite udden av Ryssland genom att de får sjunga med en ännu fartfullare låt direkt efter Sergei.

12. Israel -resultat 14:e
rörande vackert. Rösten säger allt. Kanse kan nå ännu bättre placering.

13. Bulgarien - radiohit. Bra schlager. Möjligen för lågt nere på listan, men alla kan inte vara i topp.

14. Cypern resultat 21
- schlagerrock som går hem hos de flesta.

15. Azerbajdzjan - resultat 17:e
- Asererna kommer alltid högt, men inte högra än så här i år.

16. Polen - resultat åtta.
- stark pipa, många polacker i Europa som röstar.

17. Ungern - resultat 19:e
- Helt okej, men han har starkare konkurrenter.

18. Tyskland resultat SIST
- Förtjänar bättre, kan få en del barnröster med Alice i underlandet-temat och mangastilen.

19. Holland - resultat elfte plats.
-
alltid nån som gillar Beatles-country. Söt sångare.

20. Malta resultat- tolfte
- tror inte på bättre plats trots att Ira varit tvåa tidigare. Låten är inte tillräckligt bra.

21. Storbritannien resultat 24
- Boyband som får flickröster, men låten slår inte direkt.

22. Tjeckien resultat 25
- har oturen att gå ut som tvåa i tävlingen. Ingen minns den när det skall röstas.

23. Serbien resultat 18:e
- underskattar jag östblockets makt när jag lägger Serbiens så här lågt?

24. Litauen - resultat nia
- finns bättre killar med popsnören i år.

25. Georgien - resultat 20:e
- en av mina favoriter. För svår. Juryn ratar. Men Oasis fansen som gillar psykidelisk rock älskar, de röstar dock inte.

26. Kroatien resultat 23
- SIST! rätt nätt låt, men tror inte juryn prioriterar den och vem röstar på ett träd som ser ut som en lampskärm?

 

Publicerad 14.05.2016 kl. 14:10

David Lindström

 

Följ mig på TWITTER

 

När jag var 8 år såg jag ABBA vinna Eurovision Song Contest. Då var jag såld. Sedan dess har jag tittat på festivalen varje år. Jag började själv sjunga och uppträda. Lärde mig alla sånger utantill på alla språk och var ett frenetiskt schlagerfreak.









Jag sjunger min egen låt Susanna på Melodifestivalen i Mariehamn. Året är 1977 och jag har just fyllt 11.

Första gången jag var på plats var 1996. Wille Wilenius hade accrediterat mig för Radio x3m och jag fick åka dit och rapportera för kanalen. Minns att jag intervjuade bland annat Gina G och att jag råkade säga att jag tyckte nån sångare var söt, vilket ansågs vågat på den tiden.

Sedan dess har jag varit på plats 2000 i Stockholm, 2002 i Tallinn, 2003 i Riga, 2004 i Istanbul, 2005 i Kiev, 2006 i Aten, 2007 i Helsingfors, 2008 i Belgrad, 2009 i Moskva, 2010 i Oslo, 2011 i Düsseldorff, 2012 i Baku, 2013 i Malmö, 2014 iKöpenhamn, 2015 i Wien och i år blir det Stockholm!.

Med åren blev detta mer en hobby. Som att samla på frimärken. Det facto lyssnar jag inte så mycket på schlager. Om jag gör det så är det låtar ur Eurovisionen och Melodifestivalen som INTE är schlager utan helt vanlig musik.

Dock har jag inget emot att kallas expert. Jag har jobbat som oddssättare för PAF.COM och tippat rätt vinnare många år i rad. För tidningen HBL har jag varit utsänd under 2005 i Kiev, då jag också blev god vän med Geir Rönning som tävlade med "Why" det året. På radio har jag gjort ett flertal eurovisionsprogram genom åren eller varit gäst. I år är jag experttyckare i De eurovisa på YLE FEM.

Men i 13 år har jag skrivit för Nya Åland. Det blir två sidor om Mellon och över 10 sidor om Eurovision Song Contest. Trots att jag får breda ut mig mycket i tidningen, blir det enorma mängder bildmaterial och små anekdoter kvar som jag gärna delar med mig.

Därför har jag 2010 öppnat denna Eurovisionsblogg. Kära läsare välkommen till min nördiga Eurovisionsblogg. Nu kööör vi!