Kristas kyss och Conchitas skägg blev droppen för Turkiet

Foton: David Lindström

Everyway That I Can

Det har gått envisa rykten om att Turkiet skulle komma tillbaka till Eurovision Song Contest. Men nu verkar det som om dörren till schlagervärlden stängs. Volkan Bozkir, ordförande i utrikesutskottet i det turkiska parlamentet, meddelade vid en presskonferens, att Turkiet inte kommer att återvända till Eurovision längre.

Turkiet kommer inte att återvända till tävlingen efter att ha vägrat att visa tävlingen förra året på grund av en kyss mellan Krista Siegfrids och en av hennes kvinnliga körsångare. Finlands så kallade "lesbokyss" retade upp turkarna. Och nu när Conchita Wurst segrade tappade man helt tålamodet och stänger dörren till Eurovision för Turkiet.

År 2013 skapade Turkiet Turkvision, som är liknande till Eurovision, där ENDAST turkiska nationer tillåts delta. Azerbajdzjan vann 2013.

Jag tycker Conchita kunde svara med Turkiets vinnarlåt från 2003: Sorry guys, but I wanna convince you "EVERY WAY THAT I CAN"

Synd tycker undertecknad och hoppas att en tolerantare inställning också växer fram i Turkiet framöver.
Källa: oikotimes.com

LÄNK TILL TURKIETS EGEN SONG CONTEST

14.05.2014 kl. 21:47

Conchita är etta på iTunes i Ryssland, Vitryssland, Ukraina, Polen...

På senaste Ryska iTunes listan ligger Conchita Wurst både på första och fjärde plats. I Vitryssland är Österrikes vinnarbidrag också etta.
13.05.2014 kl. 03:20

Italiens jury hade Softengine som bäst medan Ungerns tv-tittare gillade Finland bäst

Finland hade fått 12 poäng av Italien om vi haft enbart juryrsöster som avgjorde. Finland hade fått 12 poäng av Ungern om endast telefonröster från folket hade avgjort. Nu räknades våra poäng med 50% televoting och 50% jury. Varje land har en jury på fem musiker som rankar alla 26 bidragen i tävlingen. Om vi haft enbart jury hade Softengine fått 114 poäng. Det hade räckt till en 7:e plats i finalen.

I semifinalen var det hela fyra av totalt arton länders jurygrupper som rankade Finlands Softengine som ETTA av de 15 tävlande. Juryn i Schweiz, UK, Italien och Tyskland rankade oss etta.

 

12.05.2014 kl. 22:54

Alla jurymedlemmarnas personliga poäng

Från varje land finns det fem personer i jurygrupperna. Nu avslöjas alla namn och efteråt också exakt hur de röstat. Varje jurymedlem måste ranka alla 26 bidrag. Oscar Zia och Sasha Jean-Baptist från Sverige rankade Finland som tredje bäst av alla till exempel. Och jurygruppen från England hade Finland som total tvåa vilket hade gett 10 poäng om enbart var jurys som bestämde.

I Ungern förstörde juryn Finlands 12:a. Ungerska tv-tittarna tyckte bäst om Softengine, medan juryn ratade. I italien var det tvärtom. Juryn hade gett 12 poäng åt Finland medan telefonröstara där hade oss som tolfte.

Det är också intressant att se att i telefonröstningen hade Ryssland Österrike som trea, medan juryn rankade ner bidraget till en elfte plats.

I Armenien var skillnaden ännu större. Folket ville ha Conchita som tvåa medan jurys tyckte hon var näst sämst. Det tyckte juryn i Azerbaijzjan också medan folket ville ha Rise Like a Phoenix som trea. Med enbart teleröster hade Conchita varit en ännu större vinnare.

Här kan du se hur alla jurymedlemmar röstade

11.05.2014 kl. 15:37

Finland kom trea i semifinalen

Nu är också reultaten för semifinalerna officiella. Holland vann den första semifinalen medan Österrike vann den andra.

SEMI I
Holland 150
Sverige 131
Ungern 127
Armenien 121
Ukraina 118
Ryssland 63
Montenegro 63
Island 61
Azerbaijan 57
San Marino 40
UTSLAGNA
Portugal 39
Estland 36
Lettland 33
Belgien 28
Albanien 22
Moldavien 13

 

SEMI II
Österrike169
Rumänien 125
Finland 97
Schweiz 92
Vitryssland 87
Norge 77
Grekland 74
Polen 70
Malta 63
Slovenien 52
UTSLAGNA
Litauen 36
Irland 35
Makedonien 33
Israel 19
Georgien 15

11.05.2014 kl. 15:23

Conchita är den viktigaste vinnaren någonsin


FOTO: David Lindström

Conchitas seger för en tolerantare värd

Årets vinnare var den viktigaste triumfen i Eurovision Song Contest någonsin. Österrike vann med den ”skäggiga damen” Conchita Wurst.  Artisten har hela veckan talat om vikten av tolerans och frihet med övertygande allvar. Det har inte handlat om klyschor för att hämta hem poäng. Han vet vad han talar om. En barndom fylld av mobbning låg som grund för att resa sig och breda ut sina fredsvingar som en fågel Fenix. Tom Neuwirth, som alltså iklär sig rollen som dragartisten Conchita förde fram sitt budskap med välkommen tydlighet. I Östeuropa, där homofobin fått makt över lagstiftarna, får minoriteter lida. I sitt hemland Österrike har det fascistiska och främlingsfientliga partiet FPÖ samlat hela 20 procent av rösterna. Nu har Conchita satt ner foten och blivit en nationalhjälte i höga klackar. Vilken revansch!

På tre fantastiska minuter i direktsändning förvandlades Conchita till en symbol mot den växande intoleransen. TV-tittarna visade tydligt vad de tycker om detta och belönade den nya schlagerdrottningen med en övertygande seger. Dana International gjorde det 1998, men nu fanns det en annan dimension i ett uppträdande med en man i klänning.

- Det är otroligt vad lite skäggväxt kan orsaka, skrattade Conchita då hon fick frågor om alla protester som haglat över artisten.  Likt en Jesusgestalt på en ikonmålning stod artisten och levererade hundra procent.

- Denna kväll är tillägnad alla som tror på en framtid i fred och frihet. Du vet vad du är, vi är förenade och vi är ostoppbara, det kan låta klyschigt men jag menar det. Jag drömmer om en värld där vi inte behöver diskutera onödiga saker som sexuell läggning eller vem vi älskar. Om Putin tittade på programmet tror jag att mitt budskap gick fram. Det går inte att stoppa oss, sade Conchita efter att segertårarna hade torkat.

Conchita understryker dock att det även i öst finns massor med människor som tänker som hon. Den nykrönte ikonen får till exempel mest med fan-mejl från just Ryssland. Och enligt uppgifter fick artisten nästan mest röster i Ryssland via textmeddelanden.

Men det var inte bara budskapet som var det rätta med tävlingen i år. Conchita själv hade det vackraste numret, det mest övertygande och innerliga framförandet och en fem-stjärnig, bombastisk kärlekshymn till ballad.

I Fredagens tidning kunde jag inte utnämna Österrike som segrare även om det var min tanke. Conchita var nämligen inte klar som finalist då tidningen gick i tryck. Men till nyhetssändningen i Åland24 nämnde jag Österrike, Holland och Sverige som segerkandidater och de kom också etta, tvåa och trea. Sedan såg jag genrepet och blev säker på min sak. Då slog jag fast i en intervju med österrikisk tv att Wien får arrangera tävlingen nästa år.

Hollands andra plats var också mer än välkommen. De visade sig att man kan ställa upp i tävlingen med kvalitetsstämplad musik utan krusiduller.
Betyget på de tre i topp var fem stjärnor. Även mina övriga favoriter Ungern, Armenien och Ukraina fanns med på topp tio.

Alla nordiska länder klarade sig hyfsat och Sveriges Sanna Nielsen var mer än nöjd över sitt brons.

För det unga bandet Softengine gick det också väldigt bra. Innan sista landet skulle rösta låg Finland ännu på plats nio, men hamnade till slut på en värdig elfte plats. I den andra semifinalen kom Finland trea.

Jag minns inte när jag senast skulle ha varit mer nöjd över resultatlistan. Det har visat sig att det är lyckat att dela upp rösterna mellan publik och jury.

Aldrig någonsin under mina 13 år på plats har jag sett en så nöjd journalistkår. Det här var en seger för Eurovisionen, där grundidén är att förena Europa under fredliga former med denna musiktävling.  Det är också en viktig en seger för en tolerantare värld. Och jag är så glad att detta blev en seger för Conchita personligen. Det är han verkligen värd.

 

Här är resulatet:

1. Österrike. Conchita Wurst: "Rise like a phoenix" 290 poäng
2. Nederländerna. The Common Linnets: "Calm after the storm" 238
3. Sverige. Sanna Nielsen: "Undo" 218
4. Armenien. Aram MP3: "Not alone" 174
5. Ungern. András Kállay-Saunders: "Running" 143
6. Ukraina. Maria Jaremtjuk: "Tick-tock" 113
7. Ryssland. Tolmachevy Sisters: "Shine" 89
8. Norge. Carl Espen: "Silent storm" 88
9. Danmark. Basim: "Love cliché love song" 74
10. Spanien. Ruth Lorenzo: "Dancing in the rain" 74
11. Finland. Softengine: "Something better" 72
12. Rumänien. Paula Seling & Ovi: "Miracle" 72
13. Schweiz. Sebalter: "Hunter of stars" 64
14. Polen. Donata & Cleo: "My slowianie" 62
15. Island. Pollapönk: "No prejudice" 58
16. Vitryssland. Teo: "Cheseecake" 43
17. Storbritannien. Molly: "Children of the universe" 40
18. Tyskland. Elaiza: "Is it right" 39
19. Montenegro. Sergej Cetkovic: "Moj svijet" 37
20. Grekland. Freaky Fortune featuring Risky Kidd: "Rise up" 35
21. Italien. Emma Marrone: "La mia cittaà" 33
22. Azerbajdzjan. Dilara Kazimova: "Start a fire" 33
23. Malta. Firelight: "Coming home" 32
24. San Marino. Valentina Monetta: "Maybe" 14
25. Slovenien. Tinkara Kovac: "Round and round" 9
26. Frankrike. Twin Twin: "Moustache" 2

 

11.05.2014 kl. 14:27

Conchita vann Eurovision

YES! Jag återkommer med uppdateringa imorgon. Har inget svenskt keaboard hør.
11.05.2014 kl. 01:34

Poängen till Finland gav fin 11:e plats

Finland fick....
3  från Polen
3 från San Marino
4  från Danmark
2 från Holland
6  från UK
3 från Lettland
5 från Island
6 från Sverige
4 från Tyskland
7 från Norge
6 från Estland
6 från Ungern
4 från Österrike
3 från Belgien
7 från italien
4 från Schweiz

 

FINLAND 11

 

 

11.05.2014 kl. 00:44

TV-festen kan starta

Alexander Barodin ovh jag har filis minuterna inna festen borjar
10.05.2014 kl. 21:50

Ålands Webb-TV inför finalen

Nu är det finaldags. Ålands lokalnyheter ÅLAND24 intervjuade mig via skype inför kvällens rysare. Spola fram 2,5 minuter och du vill se inslaget direkt.

10.05.2014 kl. 05:01

Snackisarna i årets Eurovision

Varje år uppstår det snackisar kring Eurovision Song Contest. Jag har samlat några saker det surrat kring som flugor på ett smørrebröd.

1.SKÄGG PÅ DAM
Skäggiga damen Conchita Wurst har skapat oro i leden i östländerna, där man samlat in namn för att stoppa programmet. Man menar att Conchita Wurst är olämplig att visa för barn och att han skulle ägna sig åt sodomi. Jag menar att det är en rolig drag artist a´la Christer Lindarw med den skillnaden att Conchita har ett viktigt budskap och en jäkla fin röst. Att han liknar Ola Salo gör inte saken sämre.

2. BUROP OCH PROTESTER
Rysslands bidrag buades ut när det blev klart att de gick till final. Det märks att Ryssland inte är särskilt pop just nu till skillnad från Ukraina. Till och med i presscentret filmar andra länders tv-kameror sina ukrainska kolleger då de viftar med flaggor och hyllar sin sångerskas repetitioner.
Jag tycker synd om de två ryska blott 17-åriga flickorna och undrar varför Aftonbladet och Expressen inte ställer kritiska frågor till de svenska körtjejerna som förstärker Rysslands bidrag. De är medvetna om läget och är vuxna kvinnor. Säkert stolta över att stötta Putinpropagandan.
Island, Ukraina och Österrike är de länder som blandat in politik i årets tävling trots att det inte är tillåtet. Men Danmarks radio har inte brytt sig särskilt mycket om förbudet. Det har handlat om krisen mellan Ukraina och Ryssland, om anti-homolagarna och mänskliga rättigheter.

3. SELFIES
Tidigare skulle alla fansen i eurovisionscirkusen låta sig fotograferas med alla artister. Det kunde ta lång tid när en skock smått hysteriska fans skulle ha den perfekta bilden. Nu är det ute. Inne är att man skall ta en halvdålig selfie med sin mobil. Det skall se ut som att man varit nära artisten. Här bjuder jag på några.

 

4. BRÖST
Att sälja en produkt med att visa lite för mycket är sedan länge ett beprövat koncept. Men i västländerna är det inte längre politiskt korrekt att ha en kvinna som ålar sig på en bil. Men i schlagersammanhang är det inne med bröst igen.
Polen trotsar alla regler för vad god smak heter. Här kärnas det smör med bröst som växer i direktsändning. Så vågat det kanske är här man borde lägga in protesterna och stoppa programmet. Men jag hör inte till moralisterna. Jag tycker det är rätt kul faktiskt.
För så överdrivet är Polens porranspelningar att man inte kan mena allvar.

5. NÄR JAG BLUNDAR
Det har snackats mycket om att titta i rätt kamera. Finlands Topi och Norges Carl Espen gör det motsatta och stänger ögonen. Detta har retat upp Aftonbladets Tobbe Ek som i sin blogg ständigt skriver om detta blundande. ”När jag blundar”, hette Finlands bidrag för två år sedan. Det verkar som om Softengines sångare tagit henne på orden. Men han lovar att öppna ögonen och se in i kameran på lördag.

6. SANNAS SCENSHOW
Den svenska delegationen ville kopiera Sannas show från Mellon, men de fick inte som de ville. Kristallerna är borta, men istället fick man fler riktade strålkastare i buren av ljus kring sångerskan. Sanna gör numret så perfekt att kvällstidningarna har haft svårt att hitta några stora kriser att slå upp rubriker på. När en av strålkastarljusen riktades fel på en repetition ”rasade” helat teamet och ”skandalen” var ett faktum. Ha ha. Sanna tar det lugnt.

7. VINNARKANDIDATER
Varje år brukar jag kaxigt utse en vinnare. Det är det ingen annan än svenskarna som vågar i år. Nunstedt på Expressen verkar säker på Sanna. Det var jag också innan. Men surret kring Sanna har minskat och nya favoriter dyker upp. Fältet är så jämntjockt att det är omöjligt att spå i kulan.  Jag gör en lista på troliga vinnare och några svarta hästar. Med i listan kan finnas länder som inte gick till final i torsdags eftersom denna tidning gick i tryck innan det stod klart vilka som gick till final i andra semin.  Dessutom vet jag ännu inte startordningen som har stort inflytande på hur det går. Uppdaterar detta på bloggen då jag vet hela startfältet på lördag.

Därför vinner…
…Sverige. Säkraste artisten, bästa rösten och den poppigaste balladen. Snygg och avskalad scenshow.

...Österrike. Conchita Wurst levererar mest och innerligast. Det är bara sååå bra och övertygande.

…Holland. Kanske ännu stilrenare och snyggare nummer än Sverige har. Låten är kvalitet rakt igenom. Genuint äkta.
…Danmark. En glad poplåt med trendig Bruno mars-stämma är inte fel i balladträsket. Piggar upp.
…Italien eller Storbritannien. Båda har tillräckligt bra låtar för att kamma hem sjuor och åttor från alla länder. Det kan räcka till seger ett år när tolvorna sprids ut på en massa olika bidrag. Till deraas fördel kan vara att jurygrupperna vill kanske ha ett land från big5 i år som segrare.
…Ukraina. Ja nu får vi se om schlagerfolket bryr sig om världspolitik. Ukraina har som vanligt ett skitsnyggt nummer. Men jag tror nog ändå inte att det räcker fullt ut.

Därför vinner inte…
…Sverige eller Danmark. Av det skälet att Europa har en tendens att vilja rösta på ett land som inte vunnit på länge. Det talar emot våra grannländer.

Svarta hästar är…
Norge, som är bara så innerligt äkta.
Grekland har det enda dance-bidraget som duger på hitlistorna.

jag kommenterar jag läget i www.Åland24.ax idag
 

09.05.2014 kl. 14:48

Alla nordiska länder till final - betyg på bidragen

Det var otroligt spännande igår. Bara två länder kvar skulle gå till Final. Då var fortfarande Finland utan finalplats och Österrikes Conchita Wurst samt starka isreliska låten. Men det gick vägen. Finland meddelades näst sist och Österrikes skäggiga dam sist. Vilken pärs. Roligt att alla nordiska länder är i final. Jag har gett mina betyg i dagens Nya Åland, men där hann inte andra semifinalens betyg med eftersom tidningen gick i tryck innan resultatet. Här är hela listan. För att få en second opinion har jag tagit hjälp av min sidekick Lilian Brunell som ger sin bedömning av bidragen. Hon har även skapat festliga drinkrecept till alla bidragen på sin blogg.

HÄR ÄR FREDAGENS UPPSLAG I NYA ÅLAND
Finlabidragen från semi två hann inte med. Klicka på bilden om du vill krönikan om "årets snackisar"

Här är hela startordningen:

1) Ukraina: Maria Yaremchuk – ”Tick-Tock”
****

Ukraina får många sympatiröster i år och deras show är som vanligt outstanding med ekorrhjul och tävlingens snyggaste sångerska. Låten som är skriven av Maria själv och svenska Sandra Bjurman (skrev Azerernas vinnare 2011) är bästa snabba numret ikväll. HÖG PLACERING
LILIAN: ***
En av få låtar som har en hook som fastnar. Bra poplåt i detta sammanhang och ett bra öppningsnummer.


2) Vitryssland: Teo – ”Cheesecake”
*

Det andra bidraget som handlar om kakor i år. TEO kan inte sjunga engelska, kanske bra eftersom texten är usel. Melodin är rätt kitsch men det är cheezy. En riktig mögelost med andra ord.

LILIAN: X
Framöver blir det andra efterrätter på menyn för min del. Ostkakor kommer för alltid att vara förknippade med denna mediokra låt.


3) Azerbajdzjan: Dilara Kazimova– ”Start A Fire”
***

Azererna har köpt in en snygg låt skriven av svenskar. Det är lidelsefullt och vackert. Jag älskar studioversionen, men på scenen blir det faktiskt lite sömnigt. HÖG PLACERING
LILIAN: **
Supersnyggt nummer, bra sångerska men det tänds inga eldar hos mig. Könlöst.


4) Island: Pollapönk – ”No Prejudice”

****
Så rätt att denna glada punk-karamell gick till final. Budskapet skall tutas i varenda fob just nu. Pollapönk har turnerat i Europa med Blur och varit förband till Prodigy, Suede, Pulp och Sparta. De kan inte vara så dåöiga som Expressen påstår!
LILIAN **
Lättviktig, trallvänlig brittpunk. Budskap är solklart - alla är lika mycket värda.


5) Norge: Carl Espen – ”Silent Storm”
****
En sympatisk dörrvakt som sjunger så ärligt, naket och smäktande att inget öga är torrt. Nordisk melankoli då den är som bäst. En av årets höjdare. Det här väcker sympati och sticker ut.
LILIAN **
Vackert och känslosamt men jag blir inte kär och du är inte ’my type of man’ Carl Espen.
6) Rumänien: Paula Seling & OVI – ”Miracle”
**

Den här duon satt bakom två brinnande flyglar och kammade hem en tredje plats i Oslo 2010 med ”Playing With Fire”. Det blev en hit. Nu kommer en typisk dålig uppföljare med brist på idéer. En daterad svensk Fame-schlager som funkar men sticker inte ut.
LILIAN *
Allt ska göras på 3 minuter. Den hackiga refrängen ger mig stressymptom och det hysteriska agerandet på scenen framkallar schizofreni.
7) Armenien: Aram MP3 – ”Not Alone”
****

Årets storfavorit på oddsbolagen har nu sjunkit till en andraplats efter Sanna. Det är en känslosam och lidelsefull vacker ballad som utmynnar i en rockig känslostorm med dramatiska stråkar. Men Aram tar detta lite för alvarligt för att gå igenom rutan. HÖG PLACERING
LILIAN ***
Bra dramalåt framförd av blek sångare som inte lever upp till förhandsfavoritskapet. Jag känner inte ens igen honom från videon.
8) Montenegro: Sergej Cetkovic – ”Moj Svijet”

*
Jag brukar älska smäktande balkanballader a la Lane Moje och Molitva. Här finns alla bekanta ingredienser, men den här kompositionen är inte lika effektiv. Men okej, en balkankorv kan man väl stoppa i sig.
LILIAN ****
Jag förstår inte ett smack av språket men det spelar ingen roll. Dessa balkanballader är en lisa för själen. Jag smälter obönhörligen.


9) Polen: Donatan & Cleo – ”My Slowianie – We Are Slavic”
**

De slaviska flickorna kärnar smör som om de var på en porrfilmsinspelning. Aftonbladets Tobbe Ek och jag skrattar högt. Det skall föreställa en parodi på hur slaviska flickor uppfattas. Jag är inte säker att budskapet går fram. Jag gillar blandningen av den slaviska musiken och attitydrock a la Avril Lavigne.
LILIAN *
Jag tänker osökt på forna tiders ammor men har svårt att tro att det är ett framtidsyrke i moderna Polen. Jag fattar ingenting.


10) Grekland: Freaky Fortune feat. RiskyKidd – ”Rise Up”
****

Årets enda bidrag som kommer att funka både i nattklubbar och på radiostationernas spellistor. Det här är en farlig svart häst tror jag. Aj aj Grekland, ni har inte råd att vinna.
LILIAN ***
Energiskt, enerverande och småfalskt men låtens monotona rytm sitter som ett klister i skallen.


11) Österrike: Conchita Wurst – ”Rise Like A Phoenix”

*****

En mäktig 007-ballad som låter som Skyfall. Putin borde både titta och lyssna. Conchita slår ett slag för rätten att få vara den man vill. Han sjunger känsligt och vakert. Bättre än föregångaren som vann 1998, Dana International. Det är mäktigt. Jag är med-Wurst. 
VINNARKANDIDAT

LILIAN

*****

Enda låten i hela startfältet som ger mig GÅSHUD! Vilken röst, vilken maffig låt. Jag vill åka till Wien på Eurovisionen nästa år.


12) Tyskland: Elaiza – ”Is It Right”
**

Kan va kul att lyssna till en cirkus positiv en stund. Det börjar småmysigt och trallvänligt och blir till slut väldigt tradigt med en färglös sångerska. Bättre på Spotify men här blir Tyskland sämst av de stora.
LILIAN **
Tyvärr tjejer – det känns inte rätt. Ni kan nog passa bra i ett eftermiddagsprogram på TV, Bingolotto eller liknande.


13) Sverige: Sanna Nielsen – ”Undo”

*****

Vill jag åka till Göteborg nästa år. Nej! Men det kan hända att jag blir illa så tvungen. För Sanna övertygar mer och mer varje gång hon drar igenom numret. Ut ur buren Sanna, du har vunnit kanske Christer får säga. VINNARKANDIDAT

LILIAN

*****

När proffsen sjunger håller publiken andan. Sanna visar tydligt var Eurovisionsdiscokulan ska hänga. Här är sången i fokus utan en massa tramsande runtomkring.


14) Frankrike: Twin Twin – ”Moustache”
***

De här killarna har jag sett på två olika klubbar i Köpenhamn. Rekommenderar dem som liveartister. Deras bidrag funkar sämre i tv men visst sjutton svänger det. 
LILIAN: ***
Helknäppt på gränsen till parodi. Bara för att det sjungs på franska blir låten bättre än den egentligen förtjänar. Jag kanske ska skaffa mustasch trots allt.
15) Ryssland: Tomalchevy Sisters– ”Shine”

***
De här två tvillingarna vann Junior Eurovision 2006. Philip Kirkorovs och John Ballards effektiva sockervaddsdränkta pop växer och vore farlig om det inte vore för att det är just ryslland som framför. Svenska körsångare förstärker flickornas svaga röster. Jag skulle inte ställt upp på det.
LILIAN: **
Bakgrundsmuzak som passar utmärkt i hissar och varuhus. Snällt, melodiöst och blekt.

 

16) Italien: Emma Marrone – ”La Mia Città”
****

Emma är lika säker på scenen som tomaten i en pizza. Jag får lite feelis av stunder då Roxette låtit som rockigast. Snygg show och jag njuter ännu av att Italien är tillbaka i tävlingen. TOPP FEM
LILIAN ****
Energiskt och småfarligt. Jag gillar den tuffa attityden och låten känns ovanligt modern i årets startfält.


17) Slovenien: Tinkara Kovač – ”Round And Round”
*

Hur detta kunde gå till final och inte Israel är obegripligt. Två låtar i en och de har inget med varandra att göra. Det här ESC-schlager som sämst. Intetsägande och opersonligt trams.
LILIAN **
Bra men anonymt. Jag förstår att flöjten är Tinkara fasta punkt i livet men här är den mest i vägen.


18) Finland: Softengine – ”Something Better”

****
Verkligen värda finalplats. Jeeesus vilket tryck de levererade i arenan. Tror det här kan gå hem okså i finalen. Grattis Softengine! Det är Coldplay så det förslår. Topi har en falsett som heter duga. Årets enda manliga rocklåt är inte alls dålig. Vrålen i slutet älskar jag. Att finsk rock får pigga upp mellan tråkiga Slovenien och gapiga Spanien är ett plus.
LILIAN: ****
Vilken askungesaga dessa pojkar får vara med om. Bra jobbat. Borde vara en fördel att ni är ensamma i er indie-genre. PS! jag har satsat 10 euro på att ni kommer topp-4.

19) Spanien: Ruth Lorenzo – ”Dancing In The Rain”
**

Ruth skrek som ett vilddjur när hon föddes. Doktorn hade sagt att det nog blir sångerska av henne. Och det blev det för nu skriker hon så regnet brakar loss och öser ner över scenen. Fansen älskar den. Jag fattar inte. Hon upprepar ”te rain” tjugo gånger.
LILIAN ****
Smäktande, traditionell ballad som jag inte kan motstå. Jag bli småförälskad och för en stund glömmer jag vårt kylslagna vårväder.


20) Schweiz: Sebalter – ”Hunter Of Stars”
*

Om flöjt-tutandet i Danmarks vinnarlåt ifjol var mer än lovligt irriterande så driver det här visslandet mig till vansinne. Jag gillar gitarrsolot. Resten går mig på nerverna.
LILIAN **
Glatt visslande tog sig Sebalter med fiolen till final. Sött på något vis och passa bra när man vill fly från verkligheten och vardagen vedermödor.


21) Ungern: András Kállay-Saunders – ”Running”

*****

En av mina personliga favoriter. Det är i och för sig en mycket tragisk text om barnmisshandel. Men historien är sann och András sjunger fantastiskt. Ärligt, snyggt, vackert och Running har stor hit-potential. BRAVO!
LILIAN ***
Min första favorit i år men den har dalat på listan. Bra sånginsats, tragisk text om barnmisshandel men det är något som saknas i scenframträdandet.


22) Malta: Firelight – ”Coming Home”
**

Årets andra bidrag som hakat på den rådande countrytrenden. Låten handlar om att komma hem från ett krig. Här finns varken toppar eller dalar, det tuffar på i slätstruken takt. Holland har en liknande men bättre låt.
LILIAN ***
Trallvänligt och klämmigt med country feeling. En riktig bilkörarlåt. Inte alls så tokigt.


23) Danmark: Basim – ”Love Cliché Love Song”
***

Scooby dooby doo where are you? Jo här är han och skubba dubbar med ett charmigt bubblande popsnöre. Den Bruno Mars-lika rösten är behaglig. Låt mig gissa. 12 poäng från Sverige. TOPP FEM
LILIAN **
Perfekt låt för alla under 7 år. Sjunger man ”skuba duba dabda dididaj” borde man kunna räkna hem en dagissuccé.


24) Nederländerna: The Common Linnets– ”Calm After The Storm”

*****

Kvalitet rakt igenom! amerikanskt sound har aldrig gått hem i ESC. Men tack vare det faktum att Avicii gjort countrysoundet rumsrent går det hem. Det är riktig musik skriven av kända kompositörer. Gillar gitarrerna, attityden och soundet. Och scenshowen är stilrenare än Sannas! Supersnyggt! VINNARKANDIDAT
LILIAN

*****

Tänk att en låt kan vara så bra utan att det händer någonting. ”Less is more”. Heja Holland!


25) San Marino: Valentina Monetta – ”Maybe”
*

Det är tredje året på raken som Valentina tävlar i ESC med en sång skriven av Ralph Siegel (vinnare 1981). Både bottennappet Facebook-song och ifjol den pompösa schlagern Crisalide floppade. Min enda förklaring till att detta är i final är att man ville ge Valentina och San Marino sin första finalplats någonsin.
LILIAN **
Traditionell Eurovisionsschlager som överlevt sig själv. Valentina är en jätteduktig jazzsångerska och betydligt intressantare i den genren.


26) Storbritannien: Molly – ”Children Of The Universe”
***

Jag faller som en kägla för rösten med det där sköna raspet a ´la Bonnie Tyler (som ju tävlade ifjol). Många tror att England vinner, jag fattar grejen men tycker att det blir lite för många ”Children of the universe”- och ”power to the people”-upprepningar. HÖG PLACERING
LILIAN ***
En råder en hype kring Storbritanniens bidrag och visst har låten en klo, men den övertygar inte mig. Efter halva låten orkar jag inte höra mer om ”power to the people”.

 

09.05.2014 kl. 11:26

Betyg på låtarna i semifinal två. Så många stjärnor får Softengine.

I kvällens andra semifinal som sänds kl 22.00 får ålänningarna också rösta eftersom Finland är med i den andra semin. Det betyder att vi kan höja poängen från Finland till Irland genom att ringa 0700-717-09 eller skriva in 09 i ett textmeddelande och skicka det till 17163. Numren som syns i svensk tv går det inte att ringa till från Åland. Vill du rösta på något annat bidrag byter du den sista nian mot startnumret för din favorit. Finland kan vi inte rösta på.

1. Malta / Firelight Coming Home
**


Årets andra bidrag som hakat på den rådande countrytrenden. Låten handlar om att komma hem från ett krig. Här finns varken toppar eller dalar, det tuffar på i slätstruken takt. Holland har en liknande men bättre låt. FINAL

2. Israel / Mei Finegold Same Heart
***

Snyggt och modernt producerat, det här är ett bidrag som växt i mina öron under veckan som gått och igår på EuroClub blev jag på riktigt danshumör. FINAL

3. Norge / Carl Espen Silent Storm
****

En sympatisk dörrvakt som sjunger så ärligt, naket och smäktande att inget öga är torrt. Nordisk melankoli då den är som bäst. En av årets höjdare. Det här väcker sympati och sticker ut. FINAL

4. Georgien / The Shin & Mariko Three Minutes To Earth
**

Det här är helt galet. Som om man skulle skruva på FM-bandet och höra tio sånger på tre minuter. Lite irländsk folk-sång, en Cheer-sång, samisk jojk och något lånat ur musikalen Hair. Hur kan man ändå digga? Det är knäppt och skizofrent. FINAL

5. Polen / Donatan & Cleo  My Slowianie (Slavic Girls)
**

De slaviska flickorna kärnar smör som om de var på en porrfilmsinspelning. Aftonbladets Tobbe Ek och jag skrattar högt. Det skall föreställa en parodi på hur slaviska flickor uppfattas. Jag är inte säker att budskapet går fram. Jag gillar blandningen av den slaviska musiken och attitydrock a la Avril Lavigne. FINAL
 

6. Österrike / Conchita Wurst Rise Like A Phoenix
*****

En mäktig 007-ballad som låter som Skyfall. Putin borde både titta och lyssna. Conchita slår ett slag för rätten att få vara den man vill. Han sjunger känsligt och vakert. Bättre än föregångaren som vann 1998, Dana International. Det är mäktigt. Jag är med-Wurst.  FINAL

7. Litauen / Vilija Mataciunaité Attention
X (ingen stjärna)

Trots namnet på det här eländet så behöver det ingen uppmärksamhet överhuvudtaget. Håren reser sig inte. De lossnar. Sluta pina mig. Spypåse – hur kom jag och tänka på det. Årets fulaste scenklädsel.

8. Finland / Softengine Someting Better
****

Det är Coldplay så det förslår. Sångaren är lite blygt och finskt distanserad vilket kan slå tillbaka. Men han har en falsett som heter duga. Årets enda manliga rocklåt är inte alls dålig. Vrålen i slutet älskar jag. FINAL

9. Irland / Can-Linn (feat. Kasey Smith) Heartbeat
***

Eurodiskoschlager med irländskt arr. Inte alls originellt. Det är RIX-FM stuff, men Kaseys röst lyssnar man gärna mer på. Det är Jonas Gladnikoffs bästa bidrag i tävlingen. Den här sången hade varit vinnare 2004 men inte längre 2014. De irländska inslagen är på nåt sätt för uppenbara. Jag hade lämnat bort det. FINAL

10. Vitryssland / TEO Cheesecake
*

Det andra bidraget som handlar om kakor i år. TEO kan inte sjunga engelska, kanske bra eftersom texten är usel. Melodin är rätt kitsch men det är cheezy. En riktig mögelost med andra ord.

11. Makedonien / Tijana Dapcevic To The Sky
*

En två meter lång Brigitte Nielsen look-a-like med ganska medioker euroschlager vi hört förr. Tijanas originella röst som växlar mellan Amanda Lear-låga toner till skyhöga primalskrik har något.

12. Schweiz / Sebalter Hunter of Stars
*

Om flöjt-tutandet i Danmarks vinnarlåt ifjol var mer än lovligt irriterande så driver det här visslandet mig till vansinne. Jag gillar gitarrsolot. Resten går mig på nerverna.

13. Grekland / Freaky Fortune feat. Risky Kidd  Rise Up
****

Årets enda bidrag som kommer att funka både i nattklubbar och på radiostationernas spellistor. Det här är en farlig svart häst tror jag. Aj aj Grekland, ni har inte råd att vinna. FINAL

14. Slovenien / Tinkara Kovac  Spet / Round And Round
*

Två låtar i en och de har inget med varandra att göra. Det här ESC-schlager som sämst. Intetsägande och opersonligt trams.


15. Rumänien / Paula and Ovi Miracle
**

Den här duon satt bakom två brinnande flyglar och kammade hem en tredje plats i Oslo 2010 med ”Playing With Fire”. Det blev en hit. Nu kommer en typisk dålig uppföljare med brist på idéer. En daterad svensk Fame-schlager som funkar men sticker inte ut. FINAL

 

08.05.2014 kl. 17:39

Krista sjöng Marry Me på gay-bröllop i Köpenhamn

Skäggiga damen och Krista Siegfrids gör Eurovisionen till en stor pride-fest

Ikväll är det Finlands tur att kvala in till finalen på lördag. Tack vare det faktum att endast 37 länder deltar i år så är det faktiskt endast fem av kvällens femton bidrag som faller bort. Att Finland är med bland de tio vinnarna är självklart liksom det också är lika säkert att Irlands (ålänningen Jonas Gladnikoffs) låt går till final.

Finlands Softengine har det enda rockbandet. Det surras inte direkt om dem här i Köpenhamn, men det beror inte på att låten skulle vara dålig. Det beror på att de oerfarna blott 17- till 19-åriga bandmedlemmarna är ovana att prata med pressen. De vill troligen vara lite coola som inte säger just någonting. Och egentligen spelar det inte någon roll om media är ointresserade av bandet, det är ändå tv-tittare och jury som avgör om de får tre minuter till på lördag.

 

Av mina tippade tio finalister i tisdagens semi gick åtta vidare. Jag trodde att Belgiens gräsliga mamma-hymn skulle gå hem i öst, men som tur är fick den respass. San Marino hade jag inte tippat, men de flesta unnade sångerskan, som försökt tre år på raken, en slutlig finalplats. Det är första gången de är i final sedan de kom med i tävlingen 2008. Jag tror att juryn som står för 50% av rösterna gav lite stödpoäng åt Valentina Monetta.


Jag tycker faktiskt att rätt låtar gick till final. Då det blev klart att Ryssland gick till final buade publiken unisont. Det tycker jag är onödigt.  De ryska tvillingarna är blott 17 år. De förtjänade inte burop. Däremot tycker jag det är märkligt att svensk media inte buar åt sina svenskorna som körar bakom Rysslands bidrag. Min fråga till dem skulle vara hur det känns att tävla för Ryssland idag och kanske vara med och hjälpa dem att vinna. Men av någon märklig anledning blåser inte svensk media upp just detta. Min gissning är att de svenska nöjesjournalisterna på plats känner de svenska kör-tjejerna från mello-sammanhang att och man drar sig för att ta upp ett obehagligt ämne. Regnbågsflaggan som täckte tv-rutan under slutet av Rysslands bidrag var däremot en okej markering.

 

Ikväll är det också drag-artisten Conchita Wursts tur att göra entré. Österrikes skäggiga dam är inte transsexuell som många tror. Han är liksom Christer Lindarw klädd i drag och han spelar en rollfigur. Conchita är den som blivit mest fotograferad och intervjuad av alla artister. Det blir intressant att se om hans skägg provocerar lika mycket som Krista Siegfrids ”lesbiska kyss” gjorde ifjol. Jag hör röster som säger att han borde raka av sig skägget för att rädda en finalplats. Men det är just det annorlunda i Conchita som är grejen. Skäggiga damen heter egentligen Thomas Neuwirth och han berättar att han blev  väldigt mobbad som ung och att denna roll är ett sätt att förmedla att man får och skall vara den man är. Under en talk-show på Euro Fan Café skrev Conchita under ett papper att Putin borde ta på sig kläder. Det är tydligt att Österrikes bidrag tar ställning mot de diskriminerande lagarna i Ryssland. Kontraktet var mest på skämt och efteråt skojade den roliga och varmhjärtade Conchita att hon nog inte har något emot att Putin går med bar överkropp med en sådan kropp.

Danmark vill verkligen också officiellt visa hur ett tolerant samhälle fungerar och tänker. På den officiella festen efter första semin hade man bjudit in vår Krista Siegfrids till den Euro Club för att ge en konsert, men det fanns en stor överraskning. Innan Krista till slut skulle sjunga sin eurovisonslåt från ifjol, ”Marry Me” så vigdes ett manligt par under festliga former framför ett hav av journalister från hela Europa. Sedan sjöng hon sin bröllops-schlager för det lyckliga nygifta paret och jublet i lokalen visste inga gränser.

Med Krista, Conchita och de regnbågsfärgade islänningarna som gick till final i tisdags, har tävlingen blivit en större pridefest än någonsin tidigare.

 

08.05.2014 kl. 17:34

David Lindström

 

Följ mig på TWITTER

 

När jag var 8 år såg jag ABBA vinna Eurovision Song Contest. Då var jag såld. Sedan dess har jag tittat på festivalen varje år. Jag började själv sjunga och uppträda. Lärde mig alla sånger utantill på alla språk och var ett frenetiskt schlagerfreak.









Jag sjunger min egen låt Susanna på Melodifestivalen i Mariehamn. Året är 1977 och jag har just fyllt 11.

Första gången jag var på plats var 1996. Wille Wilenius hade accrediterat mig för Radio x3m och jag fick åka dit och rapportera för kanalen. Minns att jag intervjuade bland annat Gina G och att jag råkade säga att jag tyckte nån sångare var söt, vilket ansågs vågat på den tiden.

Sedan dess har jag varit på plats 2000 i Stockholm, 2002 i Tallinn, 2003 i Riga, 2004 i Istanbul, 2005 i Kiev, 2006 i Aten, 2007 i Helsingfors, 2008 i Belgrad, 2009 i Moskva, 2010 i Oslo, 2011 i Düsseldorff, 2012 i Baku, 2013 i Malmö, 2014 iKöpenhamn, 2015 i Wien och i år blir det Stockholm!.

Med åren blev detta mer en hobby. Som att samla på frimärken. Det facto lyssnar jag inte så mycket på schlager. Om jag gör det så är det låtar ur Eurovisionen och Melodifestivalen som INTE är schlager utan helt vanlig musik.

Dock har jag inget emot att kallas expert. Jag har jobbat som oddssättare för PAF.COM och tippat rätt vinnare många år i rad. För tidningen HBL har jag varit utsänd under 2005 i Kiev, då jag också blev god vän med Geir Rönning som tävlade med "Why" det året. På radio har jag gjort ett flertal eurovisionsprogram genom åren eller varit gäst. I år är jag experttyckare i De eurovisa på YLE FEM.

Men i 13 år har jag skrivit för Nya Åland. Det blir två sidor om Mellon och över 10 sidor om Eurovision Song Contest. Trots att jag får breda ut mig mycket i tidningen, blir det enorma mängder bildmaterial och små anekdoter kvar som jag gärna delar med mig.

Därför har jag 2010 öppnat denna Eurovisionsblogg. Kära läsare välkommen till min nördiga Eurovisionsblogg. Nu kööör vi!