Betygen på Sveriges värsta konkurrenter

17.05.2019 kl. 12:56

Eurovisionsfinal

På lördag är det final i Eurovision Song Contest. Alla nordiska länder är med i slutstriden utom Finland som åkte tyvärr hem efter semi ett.
Tel Aviv har klarat värdskapet galant med en snygg tv-produktion och som socker på grädden – vi får se och uppleva Madonna sjunga live på scenen. Bara en sån sak.

I torsdagens Nya Åland prickade jag in nio av tio finalplatser. Det var endast Albanien som jag inte räknade med utan hade Armenien med på listan.

Jag minns inte när nivån på finalisterna varit så här hög senast. Kul att det i stort sett är ingen här i Tel Aviv som tror sig veta vem som vinner. Inte jag heller. Har faktiskt inte en blekblå aning. Det är så jämnt i toppen.

Sverige chanser minskade då John Lundvik fick startnummer nio. Det är alltid bra att ligga i slutet av tävlingen. Men ”Its To Late For Love” hör visst till vinnarkandidaterna på min lista.
Jag nämner de som utgör et hot. Och vågar meig på att ranka en topp fem:

 

DAVIDS VINNARE:

Italien *****

Soldi - Mahmood


FÖRDELAR: Får sjunga i slutet av tävlingen. Mahmood har helt enkelt bästa låten som även kan bli en hit efter tävlingen. Sånt gillar jurygrupperna. Det är också det ända som är modern och nytänkande.

TALAR EMOT: Italien lyckas aldrig med tv-produktionen. Numret sticker inte ut och sångaren har svajat på noterna under repen. Ligger bara sjua på oddsen.

 

DEN MEST TIPPADE VINNAREN:

Nederländerna ****

Arcade - Duncan Laurence


FÖRDELAR: Varit den mest omtalade låten hela tiden. Ligger överlägset etta på oddslistorna. Bästa balladen.
TALAR EMOT: Dunkan hade lätt vunnit om de hade satsat också på det visuella.

 

STOR VINSTCHANS

Sverige *****

 Too Late for Love -  John Lundvik


FÖRDELAR: Låten sticker ut mest av alla. Äkthet brukar belönas och här har vi äkta glädje. The Mamas är bara så underbara och höjer numret till skyhöga höjder. De tjejerna är det där lilla extra som kan ge en seger.
TALAR EMOT: Östeuropa gillar inte angloamerikansk gospel. Röster från typ Holland, Danmark och Norge räcker inte hela vägen.

 

SKRÄLLVINNAREN

Australien * men för showen *****

 Zero Gravity - Kate Miller-Heidke

FÖR: Visuellt det snyggaste, vackraste och mest iögonenfallande shownumret sedan Lordi. Man bara häpnar.  Går ut näst sist i tävlingen, aj, aj, det blir farligt.
TALAR EMOT: Låten är typ sämst av alla. Ingen kan nynna den här dyngan imorgon.

 

STARKA SVARTA HÄSTAR

Jag ser ytterligare tre vinnarkandidater.

 

Schweiz ****

She got me - Luca Hänni

FÖRDELAR: Snygg sångare och dansare med årets stora sommarhit. Sjunger i slutet av tävlingen.
TALAR EMOT: Rörig och mörk tv-produktion. Är inte byggt i tv som ett vinnarnummer.

Ryssland ****

Scream - Sergey Lazarev

 

FÖRDELAR: Sergey är superstjärna i många länder, han kom trea 2016 i Stockholm.
TALAR EMOT: Att det är just Ryssland. Många i väst vill inte ha dem som segrare.

 

Azerbajdzjan ****

Truth – Chingiz

FÖRDELAR: Snyggt nummer. Snygg sångare. Snyggt låtbygge. Sjunger i slutet.

TALAR EMOT: Azererna har nyligen vunnit det finns en trend att rösterna går till ett land som väntat länge på seger.

 

 

STARTORNINGEN

1. Malta ***
2. Albanien **
3. Tjeckien *****
4. Tyskland ***
5. Ryssland ****
6. Danmark *
7. San Marino **
8. Nordmakedonien ***
9. Sverige *****
10. Slovenien ***
11. Cypern ***
12. Nederländerna ****
13. Grekland ***
14. Israel **
15. Norge *
16. Storbritannien **
17. Island *****
18. Estland **
19. Vitryssland ***
20. Azerbajdzjan ***
21. Frankrike ***
22. Italien *****
23. Serbien *
24. Schweiz ****
25. Australien **
26. Spanien ***

Kommentarer (0)
Skriv siffran 9 med bokstäver:

David Lindström

Följ mig på Instagram

Följ mig på Twitter

 

När jag var 8 år såg jag ABBA vinna Eurovision Song Contest. Då var jag såld. Sedan dess har jag tittat på festivalen varje år. Jag började själv sjunga och uppträda. Lärde mig alla sånger utantill på alla språk och var ett frenetiskt schlagerfreak.









Jag sjunger min egen låt Susanna på Melodifestivalen i Mariehamn. Året är 1977 och jag har just fyllt 11.

Första gången jag var på plats var 1996. Wille Wilenius hade accrediterat mig för Radio x3m och jag fick åka dit och rapportera för kanalen. Minns att jag intervjuade bland annat Gina G och att jag råkade säga att jag tyckte nån sångare var söt, vilket ansågs vågat på den tiden.

Sedan dess har jag varit på plats 2000 i Stockholm, 2002 i Tallinn, 2003 i Riga, 2004 i Istanbul, 2005 i Kiev, 2006 i Aten, 2007 i Helsingfors, 2008 i Belgrad, 2009 i Moskva, 2010 i Oslo, 2011 i Düsseldorff, 2012 i Baku, 2013 i Malmö, 2014 i Köpenhamn, 2015 i Wien, 2016 i Stockholm, 2017 i Kiev, 2018 i Lissabon och nu blir det 2019 i Tel Aviv.

Med åren blev detta mer en hobby. Som att samla på frimärken. Det facto lyssnar jag inte så mycket på schlager. Om jag gör det så är det låtar ur Eurovisionen och Melodifestivalen som INTE är schlager utan helt vanlig musik.

Dock har jag inget emot att kallas expert. Jag har jobbat som oddssättare för PAF.COM och tippat rätt vinnare många år i rad. För tidningen HBL har jag varit utsänd under 2005 i Kiev. På radio har jag gjort ett flertal eurovisionsprogram genom åren eller varit gäst. Jag har varit experttyckare i De eurovisa på YLE FEM och utsänd reporter för Svensk Presstjänst, SPT.

Men i 16 år har jag skrivit för Nya Åland. Det blir 10-15 sidor i tidningen om UMK,  Mellon och  Eurovision Song Contest. Trots att jag får breda ut mig mycket i tidningen, blir det enorma mängder bildmaterial och små anekdoter kvar som jag gärna delar med mig.

Därför har jag 2010 öppnat denna Eurovisionsblogg. Kära läsare välkommen till min nördiga Eurovisionsblogg. Nu kööör vi!